English Česky

František Pech

Fanda přišel na fakultu z gymnázia Jateční 22 v Ústí nad Labem. Ve 2. ročníku studia programu EEM se zapojil do týmu naší studentské formule a od roku 2013 ho také vedl. V roce 2016 se čtvrtou generací formule eForce jeho tým suverénně vyhrál závody v Kanadě a v USA.

O Tobě je známé, že jsi vedl tým formule. Jak ses k tomu dostal?

O tom, že se staví elektroformule, jsem věděl z různých prezentací. Osudové ale bylo setkání s tehdejším vedoucím formule na soutěži samořídících autíček, který mě pozval na prohlídku dílny, a já jsem se zanedlouho aktivně zapojil do týmu.

Jaký byl Tvůj největší úspěch v týmu formule?

Už jen to, že jsem měl možnost se podílet na vývoji a výrobě kompletně celého závodního auta bylo úžasné. První náš velký úspěch jsme měli v Itálii 2014, kde jsme dosáhli na druhé místo v celoevropské konkurenci. Při příchodu na stupně vítězů jsem byl na vrcholu blaha, ale úplně nejlepší bylo, když jsme se za podpory školy vypravili v rámci projektu OTO (Over The Ocean) do Ameriky a vyhráli obě tamní soutěže. Bylo to opravdu nepopsatelné štěstí a moc děkuji všem kamarádům, kteří v té době v týmu byli. Zároveň mi působení v týmu formule přihrálo další skvělou zkušenost, a sice strávení celé závodní sezony v projektu Reiter Young Stars v šampionátu GT4 po boku Tomáše Engeho. Celou sezonu jsem se na pozici junior engineer účastnil seriálu Reiter Young Stars při „velkých“ závodech s vozem KTM X-Bow GT4.

Měl jsi při studiu na FELu čas na osobní život?

Zázemí dílny, které nám škola poskytovala a práce s kamarády na projektu, který mě bavil, se vlastně stala mým osobním životem. Vyplnil jsem tak veškerý čas volných hodin mimo vyučování aplikací poznatků ze školy.

Pomohlo Ti nějak studium EEM při vedení týmu eForce?

Studium mi dalo potřebné základy z poměrně širokého vědního světa, na základě kterých jsem se mohl správně rozhodovat a mohli jsme s kolegy vybrat vždy to nejefektivnější řešení.

V čem je podle tebe výhodné studovat EEM?

Tento obor je jako jedním z mála na FEL zaměřen na studium strojů, na které si student během studia může sám sáhnout a svými experimenty v laboratoři hned vidí, jak na jeho počínání stroj reaguje. To je, myslím si, největší deviza tohoto oboru, který je velmi blízký praxi. Ať už tíhnete ke studiu řízení sítí, elektráren, technologii výroby elektrotechnických zařízení nebo jako já ke studiu pohonů. Díky tomuto oboru nyní pracuji ve firmě, která vyvíjí a projektuje například obrovská korečková rýpadla nejen do uhelných dolů.

Bavila tě technika už dřív?

Samozřejmě. Mám to dané výchovou, kdy měl otec zámečnickou dílnu, zprovoznil mi starou Jawu 21, kterou jsem si od 10 let s jeho pomocí opravoval. Mě ale vždycky žárovičky a motůrky táhly víc, až jsem se z gymplu dostal na FEL.